Fedtet render væk med intervaltræning (Videnskab)

American College of Sports Medicine er blot én af de mange, som har undersøgt, hvad intervaltræning gør ved din krop.

Først lidt om træningsformen.

Intervaltræning går ud på, at du anstrenger dig næsten til det yderste i en kort periode, fx et halvt minut. Derefter lader man pulsen falde i et kort tidsrum, fx et minut. Hvis du er nybegynder, er det godt at starte med de mindre anstrengende øvelser. Det kunne fx være langsomt løb i et par minutter. Derefter relativt hurtigt i et halvt minut. Og så tilbage til langsomt løb.

Man kan intervaltræne med løb, cykling, svømning, ja alle former for motion.

Hvad gør træningen ved min krop?

Ifølge American College of Sports Medicine har det følgende virkninger:

1) Det fjerner fedt fra kroppen, især omkring maven.
2) Det er med til at sænke blodtrykket.
3) Du kommer i bedre form og kan fx løbe længere og hurtigere. Her viser forskningen, at det virker meget bedre end langsomt løb.

Hvis du vil vide mere…

Det nævnte college har lagt en brochure ud, hvor du kan se de vigtigste tips: Brochure om intervaltræning.

Tag hunden med på løbeturen

Når du nu alligevel skal lufte hunden, er det oplagt at tage den med på en løbetur. Nogle hunde skal måske lige trænes til det først. Det er en god ide at træne den til at følge dig i side (plads, hinter). Jeg nyder at finde et sted, hvor jeg kan tage snoren af. Nogle gange er man nødt til at køre i bilen ud til et sådant sted. Hunden elsker det. Så snart den er ude af transportburet, render den rundt og snuser til alt. Mangler du et transportbur: Transportbure

3 tanker om “Fedtet render væk med intervaltræning (Videnskab)

  1. Casper…
    For at få noget nyt ind.
    I får i øvrigt ikke en skid ud af jeres links. Der skal noget helt andet til. Gå evt. til SEO sektionen her: http://www.computeraben.dk/seo/

    Mvh Marcus

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *