Kategorier
Lidt af hvert

EMU leverer god info om Facebook www.emu.dk

På www.emu.dk kan man høste god viden om Facebook og mulighederne for undervisning i relation til web 2.0.

På én af undersiderne på EMU kan man fx læse om, hvordan man kan beskytte sit privatliv på Facebook. Der er en henvisning, som viser, hvilke muligheder du har, hvis du eksempelvis vil have fjernet billeder af dig selv.

Endnu mere interessant er dog, at det også debatteres i forhold til andre temaer: “Skal skolerne forbyde eller tillade Facebook”, “Hvilken opfattelse har eleverne selv, når talen falder på de sociale medier?” og “Kan mobilerne bruges i undervisningen?”. Mange elever føler, at en side som Facebook kan bruges til alt lige fra dating til indkøb af transportbure til hunde.

Følger man debatten om undervisning og web 2.0 (som den fx tager sig ud på EMU), bliver det tydeligt, at der er masser af nye tiltag, men også en vis skepsis hos nogle lærere og forskere. Fx mener flere, at eleverne ikke nødvendigvis får et større fagligt udbytte ved anvendelse af fx sociale medier i undervisningen. Ikke desto mindre giver EMU som antydet nogle råd til, hvordan man kan implementere det, hvis man som lærer ønsker at prøve det.

EMU og interaktive tavler (Mind Board etc.)

På EMU ses flere interessante emner, som kredser om brugen af interaktive tavler i undervisningen. Der er tale om meget interessante og væsentlige aspekter af moderne undervisning. Dog synes jeg, at EMUs side om de interaktive tavler kommer lidt for let omkring spørgsmålet “Lærer eleverne så mere, når man bruger de interaktive tavler?”. Spørgsmålet kan jo også kun besvares, hvis man laver grundig forskning på området. Men noget tyder på, at man ikke kan afgøre det på nuværende tidspunkt.

Computerspil og undervisning?

Man skulle ikke tro det. Men nogle forskere mener faktisk, at computerspil kan være en konstruktiv del af undervisningen. De fleste lærere vil sikkert mene, at spillene er direkte destruktivt for undervisningen. Men på én af EMUs sider (her) finder man argumenter for, at spil kan være med til at motivere eleverne (her refererer EMU til en forsker på området). På siden gives der tre muligheder for anvendelse af spil: 1) Undervisning gennem spil, dvs. at man bruger et spil, som kan lære eleven noget om et konkret område, fx vil der typisk være et scoringssystem eller lignende. 2) Undervisning med spil, dvs. spillet skal analyseres, undersøges osv. 3) Undervisning ved at lave spil, hvor eleverne producerer deres egne spil. Her kan de fx lære it-relaterede emner såsom programmering.

Kilder:
www.emu.dk
www.berlingske.dk

Hvem ser min Facebook-profil

Af Marcus

Sidst opdateret 20/7/2019

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

ring