AdSense for begyndere

Et par begynder-råd, hvis du overvejer AdSense:



1) Læs reglerne for brug af Adsense (her). Og når du har gjort det, så læs dem igen. Så undgår du at blive smidt ud.



2) Læs lidt eller meget om søgemaskineoptimering. Et godt sted at begynde er Concept-I.dk, hvor du kan læse nogle rigtigt gode råd. Webmasteren har også været så venlig at lave en sektion med den uhøjtidelige titel ”SEO for dummies”. Her skal du begynde, hvis det er et helt nyt emne for dig.





3) Få annoncerne til at fremstå som en naturlig del af dit indhold.
Godt indhold giver trafik. Alt andet er mindre væsentligt. Med det gode indhold får folk lyst til at vende tilbage til, og måske linke til siden. Men på nogle sider er annoncerne jo lige så irriterende som fluer om sommeren. Af samme grund er det unødvendigt at nævne, at du ikke bør have for mange annoncer på en side. Et godt eksempel på annoncer, som virkeligt er relevante, ser man på Amino.dk.
Hvordan sørger jeg så for, at annoncerne fremstår som en del af indholdet? Først og fremmest ved at tænke på sidens semantik, dvs. indholdet i ordene. Det er dette indhold, som Google bruger til at finde ud af, hvilke annoncer der skal være på din side. Og skulle du opdage, at en annonce reklamerer for noget, som du bare ikke vil have med af én eller anden grund (det kunne være en konkurrent), så blokér den i dit Adsense-system. Klik på ”Adsense-opsætning” og dernæst på ”Annoncefilter for konkurrenter”.



4) I forlængelse af punkt 3: Giv AdSense-linkene den samme farve som de øvrige links på siden.
Dette råd, fordi brugerne er mere tilbøjelige til at klikke på links, der ikke skiller sig for meget ud fra de andre, altså links, som ikke i for høj grad ligner reklamer. Af samme grund kan tekstreklamer faktisk ofte give flere klik end billedannoncer. Nogle opererer med begrebet ’Adwords blindness’.



5) Brug kanaler. Med denne AdSense-funktion kan du kontrollere, hvilke specifikke placeringer der giver klik, og hvilke der ikke gør. Lad os tage et eksempel: Du vælger at placere en annonce i venstre side øverst. Men du har i forvejen to annoncer, én i bunden og én til højre. Hvordan finder du ud af, hvilken placering der giver bedst? Ved indsættelsen af den enkelte kode laver du blot en kanal. Du kunne fx kalde den VenstreØverst – eller hvad du nu vil. Herefter vil du opdage, hvad der bedst kan betale sig. For nu vises din indtjening ikke kun i form af ét helt tal for den pågældende dag, nej, indtjeningen vises for hver annonce. Så kan du fjerne de dårligste og dyrke videre på de bedste.



6) Tilføj flere sider. Logisk nok. Men tilsyneladende ikke en logik, der vinder indpas alle steder. Det er faktisk et af de absolut bedste råd. For man kan aldrig helt forudsige, hvilke søgetermer man bliver fundet på. Pludselig opdager man, at det strømmer ind med brugere, men ens statistik viser måske, at brugerne slet ikke søgte efter det, som man troede. De finder tekst, som ligger et andet sted, end man troede.



Jeg har selv oplevet det med min side Hundetips.dk. Da trafikken steg, og det gav et udslag i AdSense, følte jeg mig ret sikker på, at mine brugere indtastede ord som fx ’hunde’. Men i statistikken opdagede jeg pludselig, at jeg uhyre sjældent blev fundet på dette søgeord. Det var nogle nyere undersider med et meget mere specifikt indhold, som gav udslaget.



Det specifikke indhold var fx hundepsykologi, hundeopdragelse, hundeartikler, hundehus og mange andre. Der er ikke specielt mange, der søger på det enkelte ord, men sammenlagt giver det faktisk et rigtig godt resultat. Årsagen er jo bl.a., at det kan være svært at få en høj placering på meget kendte søgeord. I hvert fald, når siden er ny eller relativt ny. Et ord som ‘hundehus’ bliver der søgt efter 2.400 gange pr. måned ifølge Google Keywords. På ‘hunde’ bliver der søgt 165.000 gange, hvis vi vel at mærke ser på den brede søgning, altså søgesætninger, hvor ordet ‘hunde’ indgår (jf. kommentarerne nedenfor). På førstnævnte søgeord blev jeg hurtigt nummer 1 (somme tider 2). Så det kunne faktisk bedre betale sig med mindre kendte søgetermer – når jeg vel at mærke blev ved med at finde på nye undersider, som indeholdt mindre kendte emner.



7) I forlængelse af punkt 6: Undersøg, hvilke søgeord du bliver fundet på (du kan fx søge på Google eller kigge i statistikken, som din host forhåbentligt har med i aftalen), og indse, at det ikke kan betale sig at forsøge at blive fundet på de mest populære søgetermer. Eksempel: Du laver en side med billeder af biler og forsøger at blive fundet på… ja, ’biler’. Det virker ikke. Du har ikke en chance. Prøv hellere med specifikke søgetermer eller hele søgesætninger. Det kunne være veteranbiler, ’billeder af biler’ etc. Ja, det har jeg også prøvet.



Dette råd gælder i særdeleshed for nye eller relativt nye sider. På lang sigt kan du måske begynde at lege med de populære ord, for Google kan godt lide sider, som har været derude længe. Det har noget at gøre med begrebet ‘domain trust’ og det forhold, at chancen for indgående links i sagens natur er større, jo længere siden har eksisteret.



8) Vær tålmodig (ja, den skulle med…). Selvom der ikke sker meget i begyndelsen, kan det godt betale sig senere hen. Brug evt. tiden på at læse andres succeshistorier med AdSense. Det kunne være her eller måske her – eller et helt tredje sted.



9) De bedste placeringer af annoncer er normalt øverste midte eller øverst venstre; det kan dog variere meget. Det er også en god idé at placere koden lige efter en artikels indhold.



10) Begynd at blogge. På Amino.dk er det fx fuldt ud tilladt at vise sine links til hver kommentar, man lægger ind, uanset om du sælger lamper eller tilbyder SEO.



11) Fjern dine AdSense-annoncer! Dette er en rigtig god idé, hvis din side er ny eller relativt ny. Eller måske behøver du ikke at fjerne dem helt, men sørg i hvert fald for, at annoncerne på ingen måde genérer dine brugere. Dette fordi der er større chancer for at brugerne vil linke til dig eller vende tilbage til siden, hvis den ikke er spækket med reklamer.



Hvis du har kommentarer til mine tanker om Adsense, er du mere end velkommen til at skrive…




Ordforklaringer:




AdSense-Rapport – En Excel-fil med alle dine data for en given periode. Den kan hentes, når du har logget dig ind.



Filtrering af annoncer – Under “AdSense-opsætning” kan du vælge “Annoncefilter for konkurrenter” – her har du mulighed for at blokere bestemte annoncer.



Kanaler – Hold øje med hver enkelt annonce-indtjening gennem kanaler.



Optimeringsrapport – Google leverer en rapport med gode råd til dig. Det kan fx være råd om ikke at filtrere for meget i annoncerne.



Side-CTR – Klik i procent af sidevisninger



Side-eCPM – Indtjening pr. tusinde sidevisninger (ca.)



Dobermann – Et link, som kun har til hensigt at skabe trafik på Hundetips.dk

11 tanker om “AdSense for begyndere

  1. Hej Marcus,

    Det er en ok Adsense-guide til begyndere.
    Må jeg lige rette en enkelt fejl:
    Du skriver, at der ifølge Google Adwords Tool er 165.000, der søger på “hunde” hver måned. De 165.000 er nu tallet fra den brede søgning, dvs. søgeudtryk, hvor ordet “hunde” indgår.
    Hvis du i toolet vælger “eksakt” under “søgeordstype” i øverste højre hjørne af resultatområdet, får du i stedet et resultat på 49.500 søgninger pr. måned på ordet “hunde”. Stadig rigtigt mange, men alligevel under en tredjedel af det første tal.

  2. @Allen
    Sådan ser jeg nu ikke på det. Jeg synes, det var en vigtig kommentar til mine råd om AdSense. Det er vigtigt at have styr på, hvor mange søgninger man ca. kan forvente på Google. Og den store forskel på tallene taget i betragtning mener jeg ikke, det er flueknepperi 🙂

  3. Hej
    Jeg har lige oprettet min første AdSense Konto nogen siden…

    Hvordan målretter jeg den mod danske sider eller bestemte søgeord…?

    Jeg har oprettet den første annonce ud fra de ting der også bliver nævnt i denne blog, men når jeg modtager koden, er den jo bare en generel kode til en masse engelske sider og samtidig skriver den også “Ads by Google” istedet for Annoncer fra Google som den bør…?

    Hvad gør jeg galt…?

    Mvh.
    Thomas

  4. Hej Thomas

    Med koden på siden kan Google viser alle mulige forskellige annoncer på din side, både på engelsk og dansk.

    Det hele afhænger af indholdet på din side. Med en masse dansk tekst skulle du meget gerne på et tidspunkt se danske annoncer, som handler om nogenlunde det samme, som din side handler om.

  5. Tillad mig at synes det er komisk din egen adsenseenhed i bunden af indlægget afviger fra de to simpleste råd du giver.

    -Efterlign content
    -Samme linkfarve

    Udover det, er artiklen bare almindelig irriterende tekst-tung.

  6. Ja, det er rigtigt. Faktisk begge dele.

    Jeg arbejder stadig på nogle ændringer, og dine råd skal helt klart med i ændringerne.

    Takker… 🙂

  7. Hej marcus

    Jeg har med interesse læst din blog, og det har givet mig mod på at starte
    Jeg er ikke nået så langt endnu, men jeg er dog blevet godkendt
    Med www.tobuildteam.dk, så nu må vi se, jeg skal nok
    Holde jer informeret om hvordan det går

    Jens

  8. Hej venner

    Har I haft held med jeres AdSense-indtjening?

    Ellers er I velkomne til at skrive til mig.

    Mvh Marcus Janby

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *