Kategorier
Excel

Excel – Grundlæggende forhold i Excel Regneark

A) Flytte en celle: Klik i cellen:
Hold fast i cellens kant og træk den derhen, hvor du vil have den. Hele indholdet kommer med.

B) Indsætte en ekstra række i regneark:
Højreklik med pilen i et af tallene helt ude til venstre. Klik på “Indsæt”. Den nye række kommer lige over den række, som du peger på med pilen.

C) Indsætte ny kolonne i Excel:
Højreklik øverst i kolonnens bogstav (A, B, C…). Klik på “Indsæt”. Den nye kolonne kommer til venstre for den kolonne, som du peger på med pilen.

D) Bruge flere ark i samme fil.
Se nederst til venstre i Excel. Der står “Ark 1”, “Ark 2” og “Ark 3”. Med de forskellige ark kan du holde styr på flere forskellige regnskaber på samme tid. Du kan give hvert ark et bestemt navn: Højreklik med pilen lige der, hvor der står “Ark 1”. Vælg “Omdøb”. Nu kan du skrive dit eget navn på arket, fx Skatteregnskab.
Hvis det ene ark skal bruge et felt fra et andet, skriver vi blot arkets navn efterfulgt af et udråbstegn og så feltet… fx =ark1A1
Hvis du fx har en formel i Ark 1, som skal bruge et felt fra Ark 3 – så skal du blot skrive =ark3!A1 Fx kan vi i ark1 lægge to tal sammen fra ark3 og altså vise resultatet i ark1. Det gøres sådan: =ark3!A1+ark3!A2 … det betyder altså: Hent i ark3 feltet A1 og læg det sammen med A2 i ark3.

Excel formler

Af Marcus

Sidst opdateret 20/7/2019

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

ring